• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61512
+
-

خسارت عشایر خراسان شمالی ثبت نشده است

خبرخوان
خسارت عشایر خراسان شمالی ثبت نشده است

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: جایگاه‌های دامی و واحدهای مسکونی خانوارهای عشایری این استان که از ناحیه سیل خسارت دیده بودند باید در سامانه سجاد ثبت شوند که صاحبان واحدهای سنتی تاکنون موفق به این کار نشده‌اند. به گزارش ایرنا، «محمدرضا قلی‌پور» با بیان این‌که هرگونه پرداخت خسارت ناشی از سیل منوط به ثبت اطلاعات در سامانه سجاد است اظهار کرد: در این سامانه واحدهای سنتی ثبت نمی‌شوند و تنها واحدهای صنعتی قابل ثبت هستند. وی افزود: مقرر شده است که تمامی اطلاعات لازم در خصوص میزان خسارات وارده ناشی از سیل در سامانه جامع امداد و نجات دولت (سجاد) ثبت شود که تمامی حمایت‌ها از جمله ارائه تسهیلات از این ناحیه پرداخت می‌شود، اما تاکنون خانوارهای عشایری از این فرصت جا مانده‌اند. 

وی از مسئولان مربوط خواستار رسیدگی در این امر شد و اظهار کرد: سامانه سجاد باید گزینه‌ای برای ثبت میزان خسارت جایگاه‌های دامی و واحدهای مسکونی خانوارهای عشایری که به صورت سنتی هستند داشته باشد تا این قشر زحمتکش و تولید‌کننده از دریافت تسهیلات بازنمانند. قلی‌پور کل خسارت به خانوارهای عشایری این استان از ناحیه سیل را ۴۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این میزان خسارت به خانوارهای عشایری که در استان گلستان و این استان سکونت دارند وارد شده است. مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: سیل‌هایی که در اواخر سال گذشته و امسال در این استان رخ داد به راه‌های عشایری، بناهای فنی، جایگاه‌های دام و واحدهای مسکونی عشایر که به صورت خشتی و گلی هستند خسارت وارد کرد. 

قلی‌پور افزود: از مجموع خسارت واردشده ۱۵ میلیارد ریال مربوط به جایگاه‌های دامی و 7 میلیارد ریال مربوط به واحدهای مسکونی بوده است. حوادث طبیعی از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ هزار و ۴۹۲ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی، زیربنایی و راه‌های استان وارد کرده است. خسارت سیل در استان از ابتدای سال جاری تا ۲۰ اردیبهشت، 7 هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برآورد شده و خسارت ناشی از سرمازدگی اردیبهشت هم 4 هزار و ۲۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده بود. اکنون بیش از 5 هزار خانوار عشایری با جمعیتی افزون بر ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه‌کوچرو با ۷۵۰ هزار راس دام در خراسان شمالی کوچروی می‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید